DOS DIUMENGES AMB PAUL CELAN I ARNAU PONS
Gravació

DOS DIUMENGES AMB PAUL CELAN I ARNAU PONS

DIUMENGE 16 I DIUMENGE 23 DE GENER 2022

PONS, ARNAU

80,00 €
IVA inclós
Editorial:
ESCOLA DE LECTURA CREATIVA
Any d'edició:
2020

Disponibilitat:

  • NOLLEGIUGravació disponible
  • NOLLEGIU CLOTGravació disponible

Diumenge 16 de gener i Diumenge 23 de gener 2022.

11-14h.

Presencialment a la Nollegiu del Poblenou i també podeu seguir-ho via zoom des d'on vulgueu.

Paul Celan, pseudònim de Paul Antschel, va néixer el 23 de novembre del 1920 a Czernowitz, la capital de la Bucovina, aleshores dins Romania (avui Ucraïna), en una família jueva d’expressió alemanya que va patir la persecució nazi amb la col·laboració del feixismes omanès i ucraïnès. El pare, Leo Antschel, fidel al sionisme, va voler que el seu únic fill rebés una educació jueva i que aprengués hebreu. La mare, Friederike Schrager, oberta a l’assimilació, el va iniciar en la poesia alemanya. Tots dos van ser deportats a un camp de Transnístria; ell va morir de tifus al cap de poc temps i ella d’un tret a la nuca. En certa manera, la mare li havia llegat una missió: ser poeta en aquella llengua de la mort, llengua materna i dels botxins. Paul Celan posseïa sens dubte el fons de melangia necessari per a una tal empresa. També el do de saber treballar amb la negativitat d’una experiència com aquella. Després d’una estada a Bucarest i d’una altra, molt breu, a Viena, es va instal·lar definitivament a París el 1948. Es va tirar al Sena el 1970.

De llindar en llindar (1955) va suposar la consagració definitiva del poeta, després de Cascall i memòria (1953) i del seu poema més famós i polèmic, la «Fuga de la mort». Tenim a les mans un llibre frontissa, situat entre la revulsió i la densitat del primer recull i l’abstracció despullada i la reflexivitat de Reixes de llengua (1959). Però alhora hi tenim un llibre combatiu; no només pel seu enfondiment en allò que es defugia o se silenciava —els camps d’extermini, l’antisemitisme persistent i les responsabilitats ètiques i polítiques dels poetes i filòsofs, així com de l’Església i d’una gran part de la població alemanya en l’esdeveniment—, sinó també per les rèpliques que Celan adreça aquí a tots els fronts: la filosofia de Heidegger, la crítica cultural d’Adorno i les acusacions de plagi de Claire Goll. Tot i que el llibre és dedicat a la seva dona Gisèle, és impossible no veure també en alguns poemes l’obsessió per un diàleg mantingut amb la poeta austríaca Ingeborg Bachmann.

En la sessió que Arnau Pons ens proposa només tindrem la taula i el llibre. ¿Hi ha res de més subversiu que una lectura compartida amb total llibertat?

Articles relacionats

  • LLEGENDA DE SANT JORDI, LA. AMB OLORS!
    Fa olor de Sant Jordi! Descobreix la llegenda amb aquest llibre amb olors La llegenda de Sant Jordi és tot un clàssic, però mai l'has sentit d'aquesta manera: obre les pàgines del llibre i prepara els sentits. Semblarà que estiguis davant el drac i la rosa quan sentis la seva olor! Un llibre ritmat per als més petits amb espais per rascar les olors. Atreveix-te a viure Sant Jor...

    10,95 €

  • MÓN
    AMARAL, ANA LUÍSA
    Text de contracobertaEL PEIXÉs de metall que al sol sembla blau l’ham que l’agafa a la mortI els sons que per l’arena del vers el van arrossegar tenen el so metàl·lic de la porBiografia de l’autoraAna Luísa Amaral (Lisboa, 1956 – Porto, 2022). És una de les poetes més rellevants i singulars de la literatura portuguesa contemporània. Autora d’una trentena de llibres de gèneres d...

    17,00 €

  • APRENDER A LEER EN LA ESCUELA DE MONSTRUOS 14 - APESTOSO PERO DELICIOSO
    RIPPIN, SALLY
    APRENDE A LEER EN LA ESCUELA DE MONSTRUOS BIENVENIDOS A LA ESCUELA DE MONSTRUOS, LA MÁS APESTOSA Y DIVERTIDA QUE EXISTE Más de 1 millón de pequeños lectores A Cristina le rechifla la cocina, ¡guisa incluso plumas de gallina!¿Conseguirá cocinar una receta que no apeste como una mofeta? Una escuela en la que aprenderemos a leer de forma sencilla y divertida. - Letra mayúscula - F...

    7,95 €

  • CUANDO LA LLUVIA NO MOJE NUESTROS CUERPOS
    MARTINEZ, RAMON
    Los buenos poemas, igual que las buenas canciones, ponen palabras a lo que sentimos cuando nos reconocemos. Somos iguales y en la intimidad de otros nos vemos a nosotros mismos. Pero hay que estar muy atentos. No es fácil captarlo. Es un juego de espejos. El poeta se mira, y nos enseña lo que ve, y nosotros lo miramos y, si hay suerte, nos vemos. Lo importante es el principio y...

    13,95 €

  • CONSCIENCIA O COL·LAPSE
    PIGEM, JORDI
    Avui el món corre acceleradament no se sap cap a on, mentre la propaganda i les dades fora de context enterboleixen la nostra visió dels fets. ¿No és com si el món estigués sota un encanteri ¿Cap a on hem de girar-nos per trobar orientació Amb el seu estil fluid i intens, Jordi Pigem obre vies de sortida a través d'un ample horitzó que abraça des de la neurociència i la psiquia...

    19,50 €

  • RETRATO DEL FIN DEL MUNDO
    RUIZ CABALLERO, CARLOS
    El 6 de marzo de 1937 Margarita Rocha y Néstor Mendoza se casaron en el campo de concentración de Fyffes, en Tenerife, pocas horas antes de que él fuera fusilado. Ella tenía veintidós años y él veinticinco. Ambos eran anarquistas. Partiendo de la historia real de Margarita Rocha, pero con un estilo torrencial y exuberante, más cercano al realismo mágico que al naturalismo, Carl...

    19,90 €

Altres llibres de l'autor

  • AMB AQUESTES MANS
    PONS, ARNAU
    Si per Novalis el crític és un autor ampliat, ja que posa el seu talent creatiu al servei de la lectura de les obres, per Meschonnic el crític fa parlar l'adversari i hi discuteix, sense deixar d'argumentar. Contra el manteniment de l'ordre. Ja és sempre un ordre interessat. I sense perdre mai de vista l'acte ètic que és tot acte creatiu. La polèmica, en canvi, sempre voldrà fe...

    20,00 €

  • ELS TEXTOS EN PROSA DE PAUL CELAN. UNA LECTURA APAMADA.
    PONS, ARNAU
    Començarem llegint el cèlebre discurs EL MERIDIÀ, que va ser escrit en ocasió del Premi Büchner, i que resumeix d'una manera magistral la poetologia de Celan. Per al taller, farem servir, a part del text original, diverses traduccions i alhora l'edició genètica de Tubinga. En acabat, llegirem Conversa a la muntanya, el breu text que Celan va adreçar a Adorno. 6 diumenges de 10 ...

    90,00 €

  • ARTAUD, CRUZ ENTRE DOS ROSTROS
    PONS, ARNAU
    1.1DC;DCF;DCQ;DD;DDS 01.1 10000000000000000 ...

    13,89 €

  • SANS LIMAGE
    PONS, ARNAU

    8,00 €