NOFILMEU 2021-2022: CICLE D'APROXIMACIÓ AL CINEMA
Activitat

NOFILMEU 2021-2022: CICLE D'APROXIMACIÓ AL CINEMA

ALONSO CANO, ORIOL

80,00 €
IVA inclós
Editorial:
ESCOLA DE LECTURA CREATIVA
Any d'edició:
2021

Disponibilitat:

  • NOLLEGIUActivitat disponible
  • NOLLEGIU CLOTActivitat disponible

NOFILMEU 2021/2022

Segona edició d’un cicle que vam començar l’any passat i que va tenir un gran èxit de públic i crítica. Portàvem temps parlant de fer alguna cosa sobre cinema però no trobàvem ni el moment ni la persona per fer-ho. I un dia, parlant amb Oriol Alonso Cano, el nostre mestre particular de filosofia, ens vam adonar que ell era la persona adequada. La seva mirada humanista sobre el setè art ens servirà per fer una història del cinema que ens permetrà acostar-nos-hi amb una mirada pluridisciplinar: històrica, humanística, social i tècnica i demostrar-nos que darrera de tot bon cinema hi ha una aspiració a assolir i plasmar la bellesa en les seves múltiples formes.

COM?

Les nou sessions es desenvoluparan un dimecres cada mes a les 19h. Es podrá seguir presencialment a la Nollegiu del Poblenou i ho retransmetrem en direccte via zoom si no podeu venir. I i si no podeu “venir” tampoc via zoom ho podreu recuperar en diferit.

QUI ÉS EL NOSTRE DIRECTOR-GUIA? Oriol Alonso Cano

Doctor en Filosofia i graduat en Psicologia, ha realitzat estudis i treballs, entre d’ells d’anàlisi cinematogràfica, que han estat publicats en revistes especialitzades tant nacionals com internacionals de filosofia, psicologia, belles Arts, antropologia, medicina, sociologia o política. És professor en diverses universitats i forma part de projectes culturals varis. Escriptor i articulista en diversos mitjans de comunicació, és autor de Encarnaciones del capitalismo (Carena, 2014), Experiencia de ausencia (Anthropos, 2015) i coordinador d’Archipiélago. Retrato polifónico de Rafael Argullol (Ediciones del Subsuelo, 2015). Ha publicat també el poemari La carícia del fantasma.

PROGRAMA 2021-2022

20 d’octubre, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
BUSTER KEATON: EL COS EXPEDIT DEL NO-RES

Anys 20. Keaton i Chaplin acaparen l’industria del cinema amb una obra on, entre d’altres qüestions, el cos i la seva expressivitat juga un paper essencial. Són cossos que parlen, que es sotmeten a infinites proves, corporalitats, en definitiva, que conjuguen la subtilesa d’allò simbòlic amb el desafiament de les lleis de la física. Endinsar-nos en el cinema de Buster Keaton és penetrar en unes imatges on la corporalitat s’erigeix en un mecanisme fonamental de significació.

Algunes pel·lícules de referència:

El navegante (Buster Keaton, Donald Crisp, 1924)
El maquinista de la general (Buster Keaton, Cyde Bruckman, 1927)
The Cameraman (Edward Sedgwick, Buster Keaton, 1928).
Sunset Boulevard (Billy Wilder, 1950)
Candilejas (Charles Chaplin, 1952)

3 de novembre, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
TERROR I CRÍTICA SOCIAL: ELS CRITS DE L’ABISME

La historia del cinema de terror està repleta de pel·lícules que, sota el vernís de la sang explícita i la carn perforada, estableixen una crítica esfereïdora contra determinats criteris que dominen l’inconscient col·lectiu de la societat en la que sorgeixen. Racisme, apatia social, consumisme desbocat... El cinema de terror, més enllà del que pot considerar-se en un primer moment, pot convertir-se en una eina subversiva, de pensament crític, contra determinats valors socials dominants.

Algunes pel·lícules de referència:

La semilla del ciablo (Roman Polansky, 1968)
La matanza de Texas (Tobe Hooper, 1974).
El amanecer de los muertos (George A. Romero, 1978).
Candyman (Bernardo Rose, 1992)
Saw (James Wan, 2004)

1 de desembre, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
KUBRICK I LA BELLESA DE LA REPETICIÓ

Ningú ha filmat l’espai (físic i sideral) com ell. Ningú ha enquadrat l’embrutiment humà com ho van fer els seus ulls. Genialitat forjada en la cerca de l’escrupolositat i l’afany de perfecció, la figura i l’obra de Kubrick ha esdevingut un trenca closques impossible de composar per la indústria cinematogràfica. El seu cinema transcendeix els llindars de la seva acurada posada en escena o de la meticulositat descriptiva dels seus guions i es transforma en tota una experiència que transfigura completament a l’espectador.

Algunes pel·lícules de referència:

Atraco perfecto (Stanley Kubrick, 1956).
2001: Una odisea en el espacio (Stanley Kubrick, 1968).
La naranja mecànica (Stanley Kubrick, 1972).
Barry Lyndon. (Stanley Kubrick, 1975).
La chaqueta metàl·lica (Stanley Kubrick, 1987).
Eyes Wide Shut (Stanley Kubrick, 1999).

12 de gener, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
NOUVELLE VAGUE O EL CINEMA COM ENDINSAMENT A LA REALITAT

Hollywood de finals dels 50 i principis dels 60: Un negoci més o menys rentable però que cada cop més s’encamina a atraure l’atenció de les masses. D’aquesta manera, el cinema, en la seva dimensió més popular, s’allunya progressivament de la cerca d’aquella experiència màgica i quasi mística, però també pedagògica, que comportava un canvi en la percepció i experiència de l’espectador. Autors i autores com Agnès Varda, François Truffaut, Godard, entre molts d’altres, redefiniran les pautes cinematogràfiques per, d’aquesta manera, retornar a les arrels vivencials del cinema.

Algunes pel·lícules de referència:

Los 400 golpes. (François Truffaut, 1959)
Hiroshima mon amour (Alain Resnais, 1959).
Al final de la escapada (Jean-Luc Godard, 1960)
Cleo de 5 a 7 (Agnés Varda, 1962).
El amor en fuga (François Truffaut, 1979)

9 de febrer, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
WESTERN: CONQUESTA I PERDICIÓ DEL GÈNERE HUMÀ.

Històricament el Western ha estat un gènere gloriós, un espai en el que es manifestava, d’una forma més o menys crepuscular, la nuesa i cruesa de la condició humana. Amistat, desig, amor, lleialtat, covardia, fraternitat...Un autèntic mosaic de les passions i caràcters que dibuixen al gènere humà en tota la seva misèria i grandesa. De la mà de Hawks, Ford, Peckinpah, Leone, entre d’altres, passejarem per aquest immens mosaic existencial.

Algunes pel·lícules de referència:

La diligencia (John Ford, 1939)
Río Rojo (Howard Hawks, 1948)
Hasta que llegó su hora (Sergio Leone, 1968)
Grupo salvaje (Sam Peckinpah, 1969)
Bone Tomahawk (S. Craig. Zahler, 2015)

2 de març, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
EL PADRINO: LA VIOLÈNCIA DE LA LLEIALTAT.

És una de les sagues cinematogràfiques més influents de la història del cinema. Tot un referent cultural, El Padrino s’erigeix en un dels monuments audiovisuals més aclamats i admirats. En aquesta sessió tractarem d’analitzar els diferents aspectes que estructuren la saga, així com veurem diversos aspectes importants de la seva narrativa.

Algunes pel·lícules de referencia:

El Padrino (Francis Ford Coppola, 1972)
El Padrino II (Francis Ford Coppola, 1974)
El Padrino III (Francis Ford Coppola, 1990)

6 d’abril, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
DAVID FINCHER: LA CRUELTAT DE LA PRECISIÓ

És un dels directors més importants de la seva generació així com del cinema actual. Sentit del ritme, profunditat, sonoritat, sobrietat que no refusa la exuberància quan es requereix... Tot un geni de la direcció contemporània. En aquesta sessió ens endinsarem en el cinema de David Fincher per veure de quina forma ha construït un llenguatge cinematogràfic que el fan únic en la indústria de Hollywood.

Algunes pel·lícules de referència:

Seven (David Finhcer, 1995)
El club de la lucha (David Fincher, 1999)
Zodiac (David Fincher, 2007)
La red social (David Fincher, 2010)
Perdida (David Fincher, 2014)

4 de maig, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
DECONSTRUIR MULHOLLAND DRIVE

És una de les pel·lícules més enigmàtiques que s’han realitzat en els darrers anys, considerada com la millor pel·lícula del segle XXI, Mulholland Drive constitueix tot un ventall d’imatges evocadores, pertorbadores, punyents que fan d’ella un laberint estètic fascinant i una veritable experiència iniciàtica a l’espectador. En aquesta sessió analitzarem els diferents elements que configuren l’enigma de Mulholland Drive.

Pel·lícula de referència:

Mulholland Drive (David Lynch, 2002).

1 de juny, 19h Presencial al Poblenou i via zoom.
CINEMA SUDCOREÀ CONTEMPORANI: LA SUBTILESA D’ALLÒ EXCESSIU

Ens els darrers 20 anys, el cinema sudcoreà s’ha erigit en un dels espais més importants pel que fa referencia a la experimentació de gèneres, de temàtiques....Així doncs, de la mà de Kim Ki-duk, Park Chan-wook, Hong Sang-soo entre d’altres s’obriran tot un ventall de possibilitats narratives i visuals dins el cinema que en aquesta sessió tractarem d’esbrinar i analitzar.

Algunes pel·lícules de referència:

Sympathy for Mr. Vengeance (Park Chan-wook, 2002)
Memories of Murder (Bong Joon-ho, 2003)
Hierro 3 (Kim Ki-duk, 2004)
The Chaser (Na Hong Jin, 2008).
Parásitos (Bong Joon Ho, 2019)

Articles relacionats

  • ALEXIS O EL TRATADO DEL INUTIL COMBATE
    YOURCENAR, MARGUERITE
    Marguerite Yourcenar, autora de Memorias de Adriano, vuelve con una novela polémica e innovadora, una gran obra sobre el amor y la sexualidad. Alexis o el tratado del inútil combate, una obra mayor en opinión de la crítica más cualificada, es el «retrato de una voz» -como ha llamado la misma Yourcenar a la larga carta que Alexis dirige a su esposa, en la que desmenuza doloros...

    17,00 €

  • SISTEMA NERVIOSO
    MERUANE, LINA
    Candidat al Premi Nollegiu 2019 ...

    17,90 €

  • LAS AVENTURAS DE TOM SAWYER
    TWAIN,MARK
    Los mejores libros jamás escritos. «Solo me llamo así cuando me zurran. Cuando soy bueno me llamo Tom. Llámame Tom, ¿de acuerdo?» En Las aventuras de Tom Sawyer Mark Twain recreó una época de cercas enjalbegadas y picnics dominicales en la parroquia, cuando el trasiego de la vida desbordaba el Mississippi y la esclavitud estaba a la orden del día; eran los años del antebellum...

    8,95 €

  • CASTIGO
    VON SCHIRACH, FERDINAND
    Basada en casos reales, Crímenes, la primera obra del jurista alemán Ferdinand von Schirach, ganadora del prestigioso Premio Kleist y uno de los mayores éxitos de los últimos años en Alemania, fascinó y conmovió por la honestidad y lucidez con que planteaba la búsqueda de la verdad en los procesos criminales. Culpa, una colección de punzantes miniaturas sobre el insondable comp...

    17,00 €

  • LO INDISPENSABLE DE UNAS LESBIANAS DE CUIDADO
    BECHDEL, ALISON
    La verdadera Biblia del cómic lésbico undergound. Una selección de las reivindicativas y divertidas viñetas que Alison Bechdel publicó en distinta prensa gay y lésbica de Estados Unidos desde los años 80 hasta 2008. A lo largo de más de tres décadas, el pionero Unas lesbianas de cuidado ha sido publicado en volúmenes premiados, en revistas alternativas y traducido a numeros...

    22,90 €

  • EL MAR, EL MAR
    MURDOCH, IRIS
    La obra cumbre de la autora, ganadora del premio Booker. «Una de las obras maestras de la literatura inglesa del siglo xx a la vez que una de las novelas más profundamente divertidas que jamás se hayan publicado.» Rodrigo Fresán, El País 2019 - Centenario del nacimiento de Iris Murdoch. Tras muchos años de trabajo y muchas sábanas revueltas en el ejercicio de amores desgan...

    23,90 €

Altres llibres de l'autor

  • ARCHIPIÉLAGO
    ALONSO CANO, ORIOL
    Archipiélago: una palabra con la que captar la esencia de la figura de Rafael Argullol. En este ambicioso proyecto han intervenido más de cuarenta compañeros de travesía personal, profesional e intelectual del pensamiento de Argullol. Un retrato hecho de ...

    29,00 €

  • NOFILMEU: WESTERN, CONQUESTA I PERDICIÓ DEL GÈNERE HUMÀ
    ALONSO CANO, ORIOL
    Històricament el Western ha estat un gènere gloriós, un espai en el que es manifestava, d?'una forma més o menys crepuscular, la nuesa i cruesa de la condició humana. Amistat, desig, amor, lleialtat, covardia, fraternitat...Un autèntic mosaic de les passions i caràcters que dibuixen al gènere humà en tota la seva misèria i grandesa. De la mà de Hawks, Ford, Peckinpah, Leone, en...

    10,00 €

  • NOFILMEU: EL PADRINO O LA VIOLÈNCIA DE LA LLEIALTAT
    ALONSO CANO, ORIOL
    És una de les sagues cinematogràfiques més influents de la història del cinema. Tot un referent cultural, El Padrino s'?erigeix en un dels monuments audiovisuals més aclamats i admirats. En aquesta sessió tractarem d'?analitzar els diferents aspectes que estructuren la saga, així com veurem diversos aspectes importants de la seva narrativa.Algunes pel·lícules de referencia:El P...

    10,00 €

  • NOFILMEU: DAVID FINCHER O LA CRUELTAT DE LA PRECISIÓ
    ALONSO CANO, ORIOL
    És un dels directors més importants de la seva generació així com del cinema actual. Sentit del ritme, profunditat, sonoritat, sobrietat que no refusa l'exuberància quan es requereix... Tot un geni de la direcció contemporània. En aquesta sessió ens endinsarem en el cinema de David Fincher per veure de quina forma ha construït un llenguatge cinematogràfic que el fan únic en la ...

    10,00 €

  • NOFILMEU: DECONSTRUIR MULHOLLAND DRIVE
    ALONSO CANO, ORIOL
    És una de les pel·lícules més enigmàtiques que s'?han realitzat en els darrers anys, considerada com la millor pel·lícula del segle XXI, Mulholland Drive constitueix tot un ventall d?'imatges evocadores, pertorbadores, punyents que fan d?'ella un laberint estètic fascinant i una veritable experiència iniciàtica a l'?espectador. En aquesta sessió analitzarem els diferents elemen...

    10,00 €

  • NOFILMEU: CINEMA SUDCOREÀ CONTEMPORANI O LA SUBTILESA D'ALLÒ EXCESSIU
    ALONSO CANO, ORIOL
    Ens els darrers 20 anys, el cinema sudcoreà s?'ha erigit en un dels espais més importants pel que fa referencia a la experimentació de gèneres, de temàtiques....Així doncs, de la mà de Kim Ki-duk, Park Chan-wook, Hong Sang-soo, entre d?'altres, s?'obriran tot un ventall de possibilitats narratives i visuals dins el cinema que en aquesta sessió tractarem d?'esbrinar i d'analitza...

    10,00 €